Märta Svensson

Märta Svensson är en av Sveriges mest uppmärksammade kristna sångerskor. Känd från stora TV-program och turnéer i många länder. Hon är en av numera ytterst få sångare med den kristna musiken som yrke. Sedan 28 år tillbaka har Märta varit aktiv sångerska. Våren 1983 gick hon ut Musikhögskolan i Göteborg och är utbildad musik och sånglärare. Hennes repertoar är bred, från enkla visor till avancerad kyrkomusik men mest förknippas hon med gospelgenren.

Skivdebuten "Gospel-glädje för livet" (1984) gav ordentlig luft under vingarna. Med text och bild på första sidan och reportage två dagar i rad i Expressen fick hon ett kritikerrosat genombrott. Expressens recensent myntade bl.a. uttrycket "Märta gör glödhet gospel". Hon blev efterfrågad i kyrkor och av TV-producenter. Miljonpubliken mötte henne hos Kjell Lönnå i "Grönan sommar" och i tonhallen i Sundsvall. I notknäckarna och rader av så kallade caféprogram från bl.a. Karlstad och Norrköping.

I kvällsöppet och jätte-programmet "Einar Ekbergs" populäraste sånger med Hagge Geigert som programvärd. Tillsammans med Jan Sparring i bibelfrågesport fem veckor i rad inför miljonpublik varje program och senast i flera serier "Minns du sången".

Lördagen den 29 april kl. 18.00 kommer hon tll Diö Missionskyrka och medverkar med sångprogram.